Järnvägen till Robertsfors började byggas på 1870-talet. Först drogs vagnarna av hästar och oxar, sedan av ånglok och fr o m 1900 av el-lok.
Från början hade man inte råd med järnräls hela sträckan om 7 km utan halva sträckan hade plankräls.
Järnvägen var år 1900 Sveriges första elektrifierade järnväg som gick mellan två orter. Den lades ner 1961.
På bilden ser vi ångloket Charles, inköpt i England 1890. Lokets besättning bestod av tre personer – lokförare, eldare och bromsare. I bakgrunden till höger Tullgården och till vänster faktorsbostaden.
Foto: Nils Blomgren, Ratan
Loket ”Ettan” på väg till fabriken i Robertsfors med en vagnsfora lastad med massaved. (Ca 1940)
Järnvägsolyckor (1910-talet)
Loket fungerade som växlingslok i hamnen. Lokförare är Dan Viktor Pettersson. I bakgrunden spritcisternerna.
Det första elektriska loket ”Starkotter” köptes in när banan elektrifierades år 1900.